دانلود کتاب حقایق نگاری بنادر و جزایر خلیج فارس یا تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس

دانلود pdf کتاب خطی حقایق نگاری بنادر و جزایر خلیج فارس یا تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس نوشته محمد ابراهیم بن میرزا اسماعیل نادری کازرونی دانلود کتاب با حجم ۲۵ مگا بایت مشخصات اثر: شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41793 زبان اثر: فارسی سر شناسه: ن‍ادری‌ ک‍ازرون‍ی‌، اب‍راه‍ی‍م‌، -۱۲۶۰؟ق‌. عنوان و نام پدیدآور: حقایق نگاری […]

اشتراک گذاری
12 فروردین 1401
487 بازدید
کد مطلب : 186

دانلود pdf کتاب خطی حقایق نگاری بنادر و جزایر خلیج فارس یا تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس نوشته محمد ابراهیم بن میرزا اسماعیل نادری کازرونی

دانلود کتاب با حجم ۲۵ مگا بایت

مشخصات اثر:
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41793
زبان اثر: فارسی
سر شناسه: ن‍ادری‌ ک‍ازرون‍ی‌، اب‍راه‍ی‍م‌، -۱۲۶۰؟ق‌.
عنوان و نام پدیدآور: حقایق نگاری بنادر و جزایر خلیج فارس = تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس/ محمد ابراهیم بن میرزا اسماعیل نادری کازرونی
کاتب: : محمد علی حسینی
تاریخ کتابت: ، ربیع الثانی۱۲۵۵ ق.
قطع: ‮؛ یک، ‭۱۱۰‬، یک برگ، اندازه متن: ‭۶/۳‬*‭۱۲/۵‬، ‭۱۵‬ سطر، اندازه جلد: ‭۹/۳‬*‭۱۶/۹‬‬.
یادداشتهای کلی: این اثر نوشته شده در ۱۲۵۳ق.
چاپ: تهران،‌مؤسسه فرهنگی جهانگیری، تصحیح منوچهر ستوده، ۱۳۶۷ ش، یازده + ۱۷۷ص.
انجام:«و از بندر معشور تا میناو مضافات آن آن چه به حساب آمده چهارصد و چعل و هشت فرسنگ که تمامی آنها چهارصد و هفتاد فرسنگ با مضافات میناو تحریر یافت که بر خواننده مجهول نماند»
انجامه:«کتبه العبد المذنب محمدعلی حسینی، تاریخ شهر ربیع‌الثانی سنه ۱۲۵۵».
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
تزئینات نسخه:صفحه اول سرلوح مذهب و مرصع با کتیبه قلمدانی، زرپوش، دو صفحه اول بین سطور طلااندازی شده، حاشیه این دو صفحه گل و بوته و تزئینات و مجدول به زر و زنگار و لاجورد و شنگرف و مشکی.
برگ‌های دیگر نسخه دارای جداول زرین و لاجورد و مشکی، کمندکشی شده.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی آهار مهره.
تزئینات جلد:روغنی نفیس با یک ترنج در وسط و هشت نیمترنج در حاشیه، عطف تیماج قهوه‌ای، قطر: ۳/۱.
نسخه کامل است.
یک برگ از آغاز و پایان نسخه سفید و نانوشته است.
۳جزوه‌ها ۸ برگی است.
نک: دنا، ج ۲، ص ۶۸۵؛ فهرستواره، ج۱، ص ۱۷۷؛ منزوی، ج ۶، ص ۴۲۳۵؛ میکروفیلمهای دانشگاه تهران، ج ۱، ص ۳۱ و ج۳، ص ۴۰؛ دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج۲، ص ۵۲۵؛ نسخه ناشناخته و مجهول المؤلفی که با نام جغرافیای بنادر جنوب در ملک، ج۲، ص ۱۸۲ معرفی شده همین کتاب است.
«حکم محکم جهان مطاع … شرف صدور پذیرفته؛ مشعر بر این که شخصی کارآگاه را مأمور به سیاحت مساحت ساحت بنادر و جزایر بحر العجم و خلیج دریای فارس فرمایند که عرض و طول و فراسخ و جبال و جنوب و شمال و صبا و دبور و خراب و معمور و کثرت و قلت و پریشانی جمعیت و مشرب و ملل و عامل و عمل و مبذر و بساتین و مذهب و آیین و میاه و آبار و فرضات و بازار و مزرعه و انهار از کم و بسیار بنادر و جزایر دریابار اطلاع کلی حاصل نمود [ه] در کتابچه مفصل و مشروح نگاشته به درگاه جهانین امیدگاه منظور نظر انوار اولیا … سازد. امتثالاً لفرمان واجب الاذعان … این هیچ کس هیچ مدان محمد ابراهیم الشهیر بکازرونی المتخلص بنادری را منظور نظر آفتاب اثر هیچمدانش از یک نظر مرحمت اثر همه دان و رخام خام وجود نابودش را جلوه مهر درخشان و فروغ گوهر رخشان ارزانی داشت اگر چه به نحوی که از غم مرحوم و والد مغفور این سراپا قصور مشهود … گردیده که آباء و اسلاف ایشان از نژاد مرحوم مغفور میرزا اشرف بن … میرزا حفیظ … بن میرزا اشرف بن … میرزا حسیب بن … میرزا محمداشرف بن میرزا احمد بن عم و داماد سلطان المحققین … استاد میر محمدباقر داماد المتخلص به اشراق بوده‌اند».
سپس به صورت مفصل شرح حال خاندانش و مهاجرت آنها به هند و بازگشتشان را نقل کرده است. سر آخر هم از پدرش میرزا اسماعیل می‌گوید که در قصبه گازران فارس اقامت می‌گزیند و مؤلف نیز همان جا می‌ماند.
تنظم شده در دو باب:
باب اول: در حقیقت و چگونگی بنادر واقعه در سواحل دریای فارس از بندر محمره که در کنار شط کاران واقع است تا بندر مینا که در کنار رودی واقع است که مبدأ او از زاینده رود اصفهان دانسته‌اند و بندر میناو در کنار رود مذکور واقع است به فاصله سه فرسخ به دریا مانده بندر مذکور وقوع یافته.
باب دویم: در چگونگی و حقایق جزایری که در خلیج بحر فارس واقع است و ذکر هر جزیره را در مقابل هر بندر که واقع است متعرض می‌گردد، و هر یک از این دو باب نیز مفصل می‌شوند به فصول متعدد به قدر آبادی و خرابی و جمعیت و پریشانی آن بندر و جزیره؛ از آن جا که بندر محمره از سمت شمال تقدیم داشت بر جمیع بنادر و بندر مینا و از جانب جنوب داعی دولت قاهره از طرف شمال حسب‌الامر متوجه شدم از این جهت ابتداء به بندر محمره نموده و ابواب حقایق و چگونگی آن را بر چهره ناظر این کتاب گشود.
با مقدمه‌ای دراز دامن در توصیف محمد شاه قاجار و گزیده‌ای از تاریخچه قاجاریه از رساله ملوک الکلام.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«الحمدلله الذی خص محمداً بالسلطنه الکبری و سلطه سلطاناً علی بسیط الغبری و جعله مبعوثاً علی کافه الدنیا … و بعد پس از حمد خداوندی که ناخدای قدرت بالغه‌اش فلک فلک دوار را».
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱با عناوین «حقایق نگاری فلان شهر» و «حقایق نگاری فلان جزیره».
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن یادداشت:
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر ۱۳۴۸ش خریداری شده است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۲/ ۲۹، صفحه ۸۱۱- ۸۱۳.
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: جغرافی و وقایع‌نگاری بنادر و جزایر خلیج فارس با دقت و ذکر جزئیات فراوان است که به دستور محمدشاه قاجار (۱۲۵۰- ۱۲۶۴ق) نوشته شده:
عنوانهای گونه گون دیگر: تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): جغرافی
تاریخ: ۲۰۱۵۰۹۲۸
محل و شماره بازیابی: ۱۸۵۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *